PFA leverede attraktive afkast til kunderne og stor vækst i top- og bundlinje
I årets første seks måneder fik PFA’s kunder attraktive afkast i toppen af det kommercielle pensionsmarked, og kundefællesskabet fortsatte med at vokse markant med stor tilgang af nye kunder og kraftig vækst i indbetalinger. PFA’s bundlinje er forbedret markant, og på trods af store udfordringer med sundheden i samfundet, er forsikrings- forretningen fortsat i væsentlig fremgang og nærmer sig at være i balance.
PFA havde i første halvår et resultat før skat og overskudsdeling med kunderne på 1.336 mio. kr. mod 347 mio. kr. i samme periode i 2023.
Den store fremgang i resultatet skyldes især bedre investeringsresultater samt en forbedret underliggende drift på forsikringsområdet og en stor tilgang af kunder gennem de seneste år.
”Årets første seks måneder har været gode økonomisk for vores kunder og dermed også for PFA. Vores kunder har fået et af de bedste afkast blandt alle pensionsselskaber over de seneste tre år, og det er vi tilfredse med, fordi det giver kunderne økonomisk tryghed. Jeg hæfter mig også ved, at kundefællesskabet fortsætter med at vokse markant, og vi igen sætter rekord, når det kommer til indbetalinger og nettotilgang af kunder. Vi er glade for, at vores eksisterende kunder ønsker at blive i PFA, og at vi kan tiltrække mange nye kunder,” siger adm. direktør i PFA, Ole Krogh Petersen.
”Vi ser også stor fremgang på syge- og ulykkesområdet, som er på vej mod balance. Det giver alt sammen en markant forbedret bundlinje, og da PFA er et kundefællesskab, kommer vores store fremgang kunderne til gode både økonomisk men også gennem vores indsatser for at reducere langtidssygefravær. Samlet set er vi derfor meget tilfredse med årets første seks måneder,” siger adm. direktør i PFA, Ole Krogh Petersen.
PFA’s overskud kommer kunderne til gode i form af overskudsdeling via PFA KundeKapital. I foråret udbetalte PFA igen 1,7 mia. kr. til kunderne i forrentning af individuel KundeKapital for 2023. Og med PFA’s nye model for KundeKapital, som trådte i kraft 1. januar 2024, kan kunderne forvente endnu mere i afkast fra KundeKapital for 2024, da forventningen er, at forrentningen fremover vil stige fra 8 til 10 procent.
Flere kunder og rekordhøje indbetalinger runder milepæl
I årets første seks måneder havde PFA en markant vækst i indbetalinger fra kunderne sammenlignet med samme periode i 2023. De samlede indbetalinger var på 29,6 mia. kr. mod 26,3 mia. kr. i samme periode sidste år. Det er en vækst på 12,4 pct., og det er de højeste indbetalinger, PFA nogensinde har haft i et halvår.
Væksten skyldes en stigning i de løbende indbetalinger på 8,5 pct. fra 14,9 mia. kr. i første halvår 2023 til 16,1 mia. kr. i første halvår 2024. Derudover er engangsindbetalingerne i perioden steget med 17,4 pct. fra 11,5 mia. kr. til 13,5 mia. kr. Tilgangen af nye kunder og gode investeringsresultater medførte, at kundemidlerne steg med 65 mia. kr. fra 583 mia. kr. efter første halvår i 2023 til 648 mia. kr. efter seks måneder af 2024. Alene i årets første seks måneder voksede kundemidlerne med 34 mia. kr.
I de første seks måneder af 2024 har PFA haft en nettotilgang på 567 virksomheds- og organisationskunder. Det er en stigning på 17% i forhold til samme periode sidste år, hvor tallet var 485.
”Det er en stor tillidserklæring, at vi år efter år oplever en stor tilgang af kunder. Vi er stolte over, at så mange kunder vælger PFA som kundefællesskab. Den høje vækst i indbetalinger og den store nettotilgang af kunder viser, at vi står stærkt i markedet med et godt samlet værditilbud til kunderne. Hjørnestenene i vores værditilbud er økonomisk tryghed, gode sundheds- og seniorløsninger samt samfundsansvar, som også er de områder, der er efterspørgsel på hos vores 1,3 mio. kunder og dermed i samfundet. Det er også de områder, hvor vi vil fokusere og forbedre os yderligere i de kommende år,” siger Ole Krogh Petersen.
Syge- og ulykkesområdet er tæt på balance
I forbindelse med den nye bekendtgørelse for SUL-området har PFA siden 1. januar 2022 nytegnet bl.a. tab-af-erhvervsevne-dækninger i livforretningen i stedet for som syge- og ulykkesforsikring. Samlet set lander det løbende driftsresultat af denne type forsikringer på -353 mio. kr. Det er en betydelig forbedring på 157 mio. kr. i forhold til første halvår 2023. Her var resultatet -510 mio. kr. Forbedringen skal ses i lyset af, at PFA ligesom den øvrige del af pensionsbranchen desværre oplever en stigning i antallet af nye langtidssygemeldinger, særligt indenfor det mentale område. På trods af dette følger PFA genopretningsplanen på SUL-området og forventer fortsat at være i balance i løbet af 2025.
Den store fremgang på syge- og ulykkesområdet de seneste år skyldes tre overordnede faktorer.
For det første hjælper PFA fortsat flere kunder med at undgå længerevarende sygdom. I årets første seks måneder talte PFA’s sundhedsfaglige personale med kunderne ca. 167.000 gange, en fremgang fra ca. 158.000 samtaler i samme periode sidste år.
Derudover benytter kunderne i langt højere grad muligheden for at få hurtig hjælp online. I årets første seks måneder kontaktede kunderne PFA Helbredssikring digitalt 25.860 gange for at få hjælp til fysiske og psykiske udfordringer. Det er en stigning på 74 pct. i forhold til samme periode sidste år.
Samtidig har PFA i årets første seks måneder hjulpet ca. 75.000 børn og voksne med behandlingsforløb med henblik på at forebygge langtidssygdom. Det er en stigning på 14 pct. i forhold til samme periode året før. Udviklingen er primært drevet af, at flere kunder har brug for hjælp og rådgivning ved psykiske lidelser eller ved skader i kroppen, og at PFA har skruet op for den proaktive indsats overfor kunderne på sundhedsområdet.
For det andet har PFA fokus på at hjælpe langtidssyge tilbage til arbejdsmarkedet, hvor 789 kunder er vendt retur i årets første seks måneder. Sammenlagt har PFA hjulpet 7 pct. flere kunder tilbage til arbejdsmarkedet sammenlignet med samme periode sidste år, hvor 738 kunder blev raskmeldt.
For det tredje er forsikringspriserne blevet mere balancerede.
Kombineret har indsatserne medført en væsentlig økonomisk forbedring af resultatet og samtidig hjulpet mange kunder.
”Vi kan se, at vores arbejde med at tilbyde kunderne hurtig og korrekt hjælp har effekt. Vi forsøger at forebyggelangtidssygdom ved, at vi bl.a. ved hjælp af kunstig intelligens proaktivt, kontakter kunder, som har behov for hjælp.
På den måde hjælper vi flere kunder med at holde sig arbejdsdygtige og blive raske,” siger Ole Krogh Petersen.
PFA’s indsats med brug af kunstig intelligens har vist sig at kunne minimere risikoen for langtidssygdom blandt udvalgte kunder med omkring 70 procent, og PFA har vundet flere priser - blandt andet hovedprisen ved Finans Impact ESG-Awards 2024.
Udover kunstig intelligens har PFA for nyligt også styrket de digitale løsninger til selskabets kunder.
”Der er ingen tvivl om, at der er store udfordringer med danskernes sundhed, og at vi hele tiden skal udvikle den hjælp og de services, som vi leverer til vores kunder. Derfor har vi også lanceret nye online sundhedsydelser, så vores kunder nu kan gøre brug af online læge, fysioterapi, psykolog, familierådgiver og coach. Vi forventer, at det betyder, at vores kunder kan få hjælp endnu tidligere i deres potentielle sygdomsforløb og dermed minimere risikoen for, at det bliver til langtidssygdom.”
Isoleret set var resultatet af den tilbageværende syge- og ulykkesforsikring (SUL) i første halvår 2024 44 mio. kr. Hvis SUL-resultatet var opgjort som før en del blev flyttet over i liv-forretningen fra 2022, ville resultatet i første halvår 2024 have været -250 mio. kr.
Kundernes pensionsopsparinger vokser markant
En typisk kunde med 15 år til pension i PFA’s anbefalede profil C i markedsrente kan glæde sig over afkast på 9,3 pct. i årets første seks måneder. Det er i toppen af det kommercielle pensionsmarked. Over de seneste tre år ligger PFA’s afkast blandt de bedste af alle pensionsselskaber, og over de seneste 10 år har en typisk kunde fået et afkast på 94 procent.
Det er især de store amerikanske tech-giganter, der har bidraget til den positive afkastudvikling i første halvår. Derudover har danske aktier bidraget til de gode afkastresultater, idet PFA’s kunder her har fået afkast på 27,4 pct., hvilket klart overgår det danske C25-indeks, som i samme periode er vokset med 7 pct.
”Kunderne i PFA har nu i mere end 3 år fået et af markedets bedste afkast, og det er vi meget tilfredse med, da det giver økonomisk tryghed. I år har vi doseret vores aktierisiko godt og udnyttet den medvind, der har været på finansmarkederne, samtidig med at vi har været dygtige til at udvælge de rigtige danske aktier. Vi hæfter os især ved, at vi leverer gode investeringsresultater til vores kunder både når markederne går op og ned, og det viser, vi har en god og robust investeringsstrategi og risikostyring, som vi tror fuldt og fast på også fremover vil levere attraktive afkast,” siger Ole Krogh Petersen, der ser frem mod større udsving på markederne i resten af året.
”Vi tror stadig på, at pensionskunderne får et pænt positivt afkast i 2024, men vi tror, at det bliver med et lavere forventet afkast i 2. halvår end i 1. halvår, og der vil være større udsving på markederne, hvilket både de seneste uger,det kommende valg i USA og hele den geopolitiske situation peger i retning af,” siger han.
Det er især aktierne, der har løftet afkastet i årets første seks måneder. Kundernes afkast ligger fra 1,0 til 12,5 pct. iPFA Plus og fra 1,7 til 12,3 pct. i PFA Klima Plus.
PFA arbejder i år på at tilpasse selskabets investeringsprofiler med henblik på at levere endnu bedre afkast til kunderne fremover. De nye investeringsprofiler vil begynde at blive indfaset fra 1. april 2025 og forventes at være fuldt indfaset 1. januar 2026.
”Det er vigtigt, at vi hele tiden sikrer, at vi giver os selv de bedst mulige betingelser for at levere afkast og dermed økonomisk tryghed til vores kunder. Derfor arbejder vi i år intensivt på at styrke vores investeringsprofiler, så de er tidssvarende og står bedst muligt til også fremover at kunne levere afkast i toppen af markedet til vores kunder,” siger Ole Krogh Petersen.
Kundetilfredshed i top
Høj kundetilfredshed er helt essentielt i et kundefællesskab som PFA. Derfor er det også meget tilfredsstillende, at PFA har de mest tilfredse privatkunder blandt de kommercielle pensionsselskaber i analyseinstituttet EPSI’s årligemåling, som blev offentliggjort i maj. Blandt virksomhedskunderne i Aalunds Firmapensionsbarometer går PFA markant frem på både kundetilfredshed, kundeimage og i den samlede vurdering, hvor PFA er på en delt førsteplads.
”Vi lever af at have tilfredse kunder, som er glade for at være en del af vores kundefællesskab. Derfor arbejder vi målrettet med at levere gode kundeoplevelser, og at vores omdømme er godt. Vi er derfor glade og taknemmelige for, at vi kan se i undersøgelserne og i den daglige feedback, at både privat-, virksomheds- og organisationskunderer tilfredse,” siger Ole Krogh Petersen.
For mere info
Kontakt pressechef Rikke Gredsted Seidenfaden, tlf. 2758 9588, rgs@pfa.dk